11. mája 2017Comments are off for this post.

Formát sem – formát tam

Premietačská kabína Ksiná

Premietačská kabína Ksiná

Po troch rokoch cestovania smerom na Banskú Bystricu sa nám zachcelo zmeny, aj keď je to jedna z najkrajších vlakových tratí. Stred, Neskoro aj Toxik prebehli hladko a vláčne, od low-costu po euro-cost, ale stačilo už, aj päťhodinových ciest s dvoma-troma prestupmi. Meníme smer a tento rok sa motáme v okolí Novej Dubnice. Zvlnenú krajinu Tekova vystriedajú členité Biele Karpaty a Strážovské vrchy, Mochovce zas pozostatky ťažkého strojárstva a zbrojoviek.

Vôbec prvý krát sme do Novej Dubnice odbočili pred dvoma rokmi po ceste na spriaznený Balneofest. Našli sme staroružové fasády so zelenými vežami, zatvorené trhovisko s odkazmi ľudstvu vpísanými na Pipi gril, nejako sme sa dopracovali až na terasu jedného z vežiakov a zistili, že chodby a balkóny sú pravdepodobne riešené veľkorysejšie, ako samotné byty. Socialistický urbánny projekt, ktorý končí cestou tretej triedy v poli. Jedno z mála miest, kde možno stretnúť ľudí starších ako mesto samotné. Báli sme sa o Kino Panorex, širokouhlé a opradené legendami nostalgických premietačov: najdivokejšie premietačske párty počas festivalu pracujúcich, kabína otvorená každému a návštevnosť prekonávajúca Bratislavu. Ale báli sme sa zbytočne – sála aj premietačky UM 70/35 sú zachovalé a funkčné, vedenie kina ochotné a nadšené pre spoluprácu, tento rok Kinobus vyštartuje z Krohovna.

A tu naša rozhodnosť končí.

Kino Slovana Valaská Belá

Kino Slovana Valaská Belá

Vo Valaskej Belej sa brúsil krištáľ, a hoci niekedy by nás v diktáte táto veta mohla vydesiť, teraz sa nadchýname tým, aké kino po sebe zanechala. Kino Slovan je jedno z najkrajších, aké sme kedy videli. A to na prvý pohľad nie je jasné, či nejde o veľkorysý dom smútku s presklenou fasádou. Dostavané v roku 88, nemá v sebe únavu normalizácie, ani podnikateľské baroko rokov 90tych. Navyše zapadá do krajiny bez toho, aby seba alebo okolie zneviditeľnilo.

Niekdajšia veľkoformátovosť je tu vpísaná nielen do 70 mm filmov, ale aj do megalomanských kultúrnych domov, stavaných prevažne v 80. rokoch, tesne pred pádom ťažkého priemyslu na Považí. Ešte dávno pred tým vlastiveda z trucu nechala narodiť Štúra a Dubčeka v Uhrovci, aj keď okolo je dosť obcí so slovenskejšími názvami: Otrhánky, Miezgovce, Brezolupy, Ľutov, čo len chcete. Lenže vlastiveda nie, ešte aj ten istý dom zlomyseľne vybrala, zakonzervovaný teraz pre istotu ako pamiatka, aby sa v ňom náhodou nerodilo ďalej. Kinosála, kam sme nazreli narýchlo a inkognito: Štúrove portréty všade, Dubčekove nikde, 35-ky na mieste, zľahka dekadentné červené sofa. Ešte o nás nevedia, ale my už o nich áno.

Jankov Vŕšok

Jankov Vŕšok

Kúsok vedľa, alebo ešte presnejšie kúsok nad, sa vlastiveda vybúrila na Jankovom vŕšku. Turistická ubytovňa pred sezónou, vojenská technika našťastie už po, pamätník SNP vsadený do krajiny na spôsob krížovej cesty. V Hornom Sŕní je ďalší mozaikovo priestranný kultúrny dom, ale v zime je v ňom „zima mínus moc“, dozvedeli sme od miestneho údržbára a namiesto projekcie vychytali prehliadku fotiek z jeho Nokie. V Nemšovej sa kino zmenilo na krčmu - ponechali si ale plátno a „atmosféru“. V Ilave sálu rozdelili na nočný klub/herňu a nalieváreň, s výčapníkom hádžucim nevrlé pohľady. Stará Dubnica je až prekvapivo veľkorysá - 70mm amfiteáter už žiaľ nestojí, ale Dom kultúry áno. Vonkajší stalinistický chlad a vnútri pastelová presvetlenosť. Kino presunuli z veľkej do bábkovej sály a digitalizované kino Lastovička s kapacitou 70 divákov premieta aj štyri krát denne! Vo veľkej sále si ponechali premietačky a do kabíny sa ide po streche bez zábradlia (najlepší vchod ever).

Úpadok s Herojmi sa tu striedajú s akousi letnou ľahkosťou.

Niekedy v tomto bode sme si vraveli: Už dosť, už stačí! A vydali sme sa na ďalšiu výpravu. Dolná Súča kanalizuje a venuje sa folklóru. Kým folklórna sezóna frčí v plnom prúde, kanalizáciu zrejme spomalí nález ohniska z predfolklórnych čias. Nestihli to zakamuflovať, tak sa aj vy môžete prihlásiť na archeologickú brigádu a počkať nás v Dolnej Súči s metličkou a motyčkou v ruke na vrchu Krasín. Kinosála je veľkorysá a zachovalá, ale už sme si v tomto kraji zvykli. 35 mm premietačky sa volajú Zuzka a Alenka a pán premietač mal, zdá sa, nielen cit pre plagátovú ženskú krásu, ale aj pre koláže s Davidom Hasselhoffom a motivačné „cesty vedou do prčic“ na nástenke kina Rozvoj.

Kino Svornost_Cynorany_Ivana RumanováDo Chynorian sme pôvodne ani nemali dôjsť, ale cesta lokálkou sa vďaka výpravčíčke s taškou Paris zmenila na na komentovanú prehliadku krajiny. Skôr ako pred konečnou nebolo možné vystúpiť, aj keď lístky nám vypršali kdesi v Bánovciach. Ak ste boli na vojne s istým Bezákom, rozhodne nevolajte na miestny obecný úrad, lebo Bezák sa tu volajú všetci, každý má preto jednu až dve identifikačné prezývky. Premietač Bezák sa volá Utečený, ale my si nedáme povedať. V Chynoranoch sa chystajú zatepľovať, takže máme jednu z posledných šancí navštíviť Kino Svornosť pred tým, ako sklobetón nahradia plastové okná.

Nevieme, čo nakoniec vyberieme, ale tešíme sa priam veľkoformátovo.

2. septembra 2016Comments are off for this post.

Program bude toxický

12. ročník putovného (nielen) filmového festivalu Kinobus začne prednáškou a premietaním už vo štvrtok 1. septembra v Leviciach. Na cesty vyráža v piatok a postupne sa presunie do Hontianských Tesárov, Tlmáč a Kozároviec. Program sa točí okolo témy Toxik, blízka atómová elektráreň inšpirovala aj dramaturgiu aktuálneho ročníka . „Toxicitu sa okrem tradičného ponímania rozkladnosti, či už vo vzťahu k telu, osobnosti, spoločnosti alebo prostrediu, pokúsime nazrieť tiež ako určitú opojnosť či liečivosť. Premietať budeme autorské nezávislé filmy prevažne európskej produkcie, ale v programe sú tiež filmy z Kuby, Mexika a Kanárskych ostrovov. Paralelne s tým sa snažíme získať filmy, ktoré sú dôležité z lokálneho hľadiska – teda nakrúcali sa priamo v obciach, či už miestnymi amatérskymi filmármi, alebo profesionálnymi štábmi, “ vysvetľuje Ivana Rumanová. O úvody k filmom sa postarajú teoretici Eva Križková a Matej Sotník. Kinobus bude mať aj už tradične svojich sprievodcov – tento rok to bude divadelná skupina Zapětdvanáct z Prahy. „Popri filmoch sa tešíme na vystúpenie kapely Alten Kompoten z Vrábľov alebo na zbieranie hríbov pri atómovej elektrárni spojené s prednáškou mykológa. Bude aj Pecha Kucha, tour po kinách a ešte oveľa viac!,“ vymenúvajú Martin a Ivana.

2. septembra 2016Comments are off for this post.

Tomáš Džadoň v H. Tesároch

K zoznamu aktivít pred tým, ako samotný festival začne, treba pripísať aj rezidenciu výtvarníka, sochára Tomáša Džadoňa, finalistu Ceny Oskára Čepana a autora okrem iného aj košického Pamätníka ľudovej architektúry. Tomáš je od 15. augusta v obci Hontianské Tesáre. Spojenie Kinobusu a súčasného umenia nie je úplná novinka, vysvetľuje Ivana Rumanová: „Zdá sa nám dôležité vyťahovať súčasné umenie z centra na perifériu do nových, nečakaných kontextov. V ideálnom prípade to môže byť prínosné tak pre obce, ako aj pre súčasné umenie, ktoré si testuje svoju schopnosť pôsobiť mimo black boxes a white cubes.“ Výsledok Džadoňovej rezidencie bude prezentovaný počas festivalu práve v Tesároch.

2. septembra 2016Comments are off for this post.

Revitalizácia amfiteátra v Tlmačoch

Aktivít spojených s prípravou tohtoročného festivalu je viac. Najskôr sa na konci júna uskutočnilo sústredenie v Sebechleboch pre už skalných účastníkov, ktorí sa priebežne stávajú aj tvorcami programu a pomáhajú pri organizácii. Začiatkom augusta dobrovoľníci a miestni obyvatelia vyčistili a vymaľovali dlho nepoužívaný amfiteáter v Tlmačoch. „Tlmače boli počas komunizmu významným mestečkom s vlastnou fabrikou. Všetko navrhnuté najskôr v päťdesiatych rokoch má občiansky charakter, veľa zelene, rozvinuté služby a veľa priestoru aj na oddych. Výkladnou skriňou bol práve amfiteáter a celý oddychový areál (aj s kolkárňou!). Amfiteáter mal dokonca 70 mm premietačky, čo je kráľovský formát,“ hovorí Martin.

25. júla 2016Comments are off for this post.

Dr. Divnoláska v Kozárovciach

Nedeľa 4. 9. 2016, 15.00 Kozárovce

Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu
réžia Stanley Kubrick / VB / 1964 / 95 min / DVD, anglicky + české titulky scenár: Stanley Kubrick, Terry Southerm, predloha: Peter George,  kamera: Gilbert Taylor, strih: Anthony Harvey,  hudba: Laurie Johnson  hrajú: Peter Selers, George C. Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Peter Bull, James Earl Jones, Tracy Reed, Frank Berry, Roy Stephens

Kultová satira na studenú vojnu a nukleárnu hrozbu z dielne jedného z najvýznamnejších svetových režisérov Stanleyho Kubricka. Film odhaľuje absurdnosť politických a vojenských mechanizmov, paranoju z nepriateľa a zaslepenú túžbu po deštrukcii. Príbeh o nukleárnej hrozbe a možnom konci života na Zemi sa začína nápadom šialeného amerického generála letectva Jacka Rippera na vystrelenie jadrových rakiet na Sovietsky zväz. Genrál Ripper je posadnutý myšlienku zničiť komunistické zlo, ktoré podľa neho "otravuje telesné šťavy amerických občanov". Krízová situácia sa rieši na najvyššej úrovni - americký prezident zvolá svojich poradcov, ruského veľvyslanca, britského kapitána, ktorý má ako jediný prístup ku šialenému generálovi a záhadného niekdajšieho nacistického dôstojníka Doktora Divnolásku, ktorý je so svojimi schopnosťami a strategickým myslením jediným mužom schopným odvrátiť katastrofu.

Čo je na tomto filme toxické nie je dej, forma, príbeh, narácia, filmový jazyk, alebo Peter Salers (aj keď niektoré z vymenovaných sa určite hodia na toto vyznamenanie). Toxická je doba, jej realita a skutočnosť, ktorá predbehla vo viacerých nápadoch a mechanizmoch domáhania sa predstavy o dokonalom svete, aj najabsurdnejšie výmysli scenáristov. Brilantná je Kubrickova satyra aj vzhľadom na to, kto má v súčasnosti prístup ku gombíku na jednej a kto má k tomu extra blízko na druhej strane, asi aktuálnejšia, než by sme chceli. Na to ani dosť konšpiračnú teóriu ešte nevymysleli.

Úvody k filmom

Tento rok na Kinobuse experimentujeme. Evka Križková a Matej Sotník pripravia k niektorým filmom úvody s obyvateľmi Hontianskych Tesárov a Tlmáč. Chceli by sme tak získať pohľad na film, ktorý je zároveň odborný a osobný. Zaujímajú nás postrehy a momenty filmu, ktoré konkrétnym ľuďom utkvejú v pamäti, zarezonujú viac, než ostatné. Nejde teda o napodobňovanie filmovej vedy, ale o celkom priznane subjektívny zážitok z filmu, ktorý môže s odbornými interpretáciami ladiť, kontrastovať aj nesúvisieť. Sami sme zvedaví, či sa nakoniec komentátori dohodnú na tom, čo vlastne videli.

 

25. júla 2016Comments are off for this post.

Hubársky výlet do Mochoviec

10:00 Mochovce

Huby a Mochovce sú dva výrazné zdroje predstáv o toxicite. Nebudeme trocháriť a na nedeľnom výlete ponúkame dva v jednom. Počas celozávodnej dovolenky v Mochovciach vyrážame snoriť okolo veží s košíkmi v rukách. Motivovať nás bude mykológ Vincent Kabát, ktorý nám predstaví najrozšírenejšie aj najkurióznejšie prípady otráv hubami a možno aj vysvetlí, či sú huby v lesoch okolo jadrovej elektrárne –aktívnejšie než tie ostatné.

 

22. júla 2016Comments are off for this post.

Windows live

Pár dní sme sa túlali regiónom, kde výhľady z okna autobusu sú na nerozoznanie od pozadia Windowsu, šofér nás presviedča, že nepotrebujeme vedieť, ako sa volá naša zastávka, lebo nám po ceste zastaví, kde chceme. Turistické prospekty sú prešpikované historickými parkami a pamätnými stromami, obecní údržbári sa menia na horských vodcov, vinice postupne ustupujú sóji a na obecnom úrade v Demandiciach ku káve zo stroja prihodia recept dlhovekosti 102 ročného Číňana. Nebude to ale dudinská voda, slávna to „prdľavka“, aj keď ani tá nie je na zahodenie, lenže ako by k nej taký Číňan prišiel, keď trajektórie exportu sú nasmerované presne naopak. Ešte tak turnusy Dánov, to by šlo. Dáni a Holanďania, motajúci sa v chrochtavých skupinkách po areáli kúpeľov, stojaci v radoch na slovenskú národnú pizzu. Severská sezóna vrcholí na začiatku septembra, veď vy sa zbadáte, keď medzi nimi zbadáte Larsa von T. To si môžete oči v očnom prameni máchať, koľko chcete, nepomôže to. Prameň jednak vyschol a solventní blonďáci vám v otázke dlhovekosti príliš neporadia.

25. júna 2016Comments are off for this post.

11:55 sprievodcovia festivalom

11:55 – sprievodcovia festivalom

Divadelný súbor 11:55 (zapětdvanáct) vznikol z iniciatívy dvanástich hercov – absolventov Katedry alternatívneho a bábkového divadla na DAMU v Prahe v roku 2014. Plynule tak naviazali na veľmi úspešnú absolventskú sezónu v Divadle DISK. V roku 2015 obdržal súbor 11:55 ponuku stálej rezidencie v kultúrnom priestore Jatka 78 v pražských Holešoviciach, kde od tej doby úspešne funguje. V súčasnej dobe herci spolupracujú s prednými etablovanými režisérmi, napríklad Janom Mikuláškom, Petrou Tejnorovou, Jiřím Havelkou a ďalšími. Spoločne tvoria predovšetkým autorské inscenácie, ktoré predstavujú divákom osobitú, miestami až intímnu výpoveď jednej generácie.

Na Kinobus prídu v zložení Martin Dědoch, Bořek Joura, Johana Matoušková, Michal Bednář.

 

25. júna 2016Comments are off for this post.

Previerka lásky

10.00 Tlmače, kino

Previerka lásky – Jozef Medveď / Československo/ 1956 / 94 min / 35 mm, slovensky

námet, scenár: Ján Mináč, kamera: Josef Míček, hudba: Šimon Jurovský, strih: Bedřich Voděrka

hrajú: Elo Romančík, Hana Čelková [Hana Hegerová], Jaroslav Lokša, Gustáv Valach, Mária Bancíková, František Dibarbora, Ctibor Filčík, Mária Prechovská, Emil Horváth st.

 

Spoločenská dráma z prostredia veľkého závodu. Konflikt českého inžiniera Petušku, ktorý pomohol vybudovať významný podnik na Slovensku s jeho mladým zaťom Jurajom Horárikom sa odráža nielen v ich pracovných vzťahoch, ale narúša aj Horárikov manželský život.

Mravoučný príbeh, ktorý rozpráva, že predsa vôbec nezáleží na národnosti, ale len na láske. Mladý slovenský robotník sa oženil s českým dievčaťom, avšak medzi ním a svokrom hneď dochádza k rozbrojom. Ale ich rozbrojov využili nacionalistické síly a skoro sa im podarilo ochromiť výrobu v dôležitej továrni. Za zmienku stojí, že hlavnú ženskú úlohu stvárnila mladučká Hana Hegerová, vtedy ešte Čelková.

Film vznikol nedlho po politickom procese s tzv. buržoáznymi nacionalistami, preto bola jeho funkcia primárne ideologická. Aj napriek začínajúcemu roztápania tlakov a vyrovnávania sa so zločinmi stalinizmus, vznikol od reality odtrhnutý film - toxický, rozkladajúci a parazitujúci na skutočnosti, ktorú chce vo výsledku zmeniť na svoj obraz, avšak umelými (toxickými) prostriedkami. Aj toxicita má koncentrácie a tu je silne rozriedená a zašpinená.

Film však nepúšťame len ako ukážku zlého filmu - celý sa natáčal v Tlmačoch a závod S.M. Kirova je jednou z hlavných postáv filmu. Ako pred filmy pustíme dobové dokumenty o Tlmačoch, závodoch, živote a práci v meste.

 

 

13.00 obed Tlmače

 

14.30 odchod Tlmče - Kozárovce

25. júna 2016Comments are off for this post.

Pekelne toxická hudba

22.30 klub Peklo

Kinobus Toxik music section

Alten Kompoten

Alten Kompoten sú súrodenci Matej a Natália Chrenoví z Vrábeľ.

Tvoríme to, čo nám v hudobnej knižnici chýba. Typické pre našu tvorbu sú zvuky kombinované s melódiou. Máme radi experimenty, koncepty, vtipy, loopy a soundhountingy.
Najnovšie sme vydali druhý album 'Mokrý prach nelieta', ktorý milujeme!

Tento album sme chystali pol roka, nahrávali sme ho počas všedných situácii ako cesta do školy, prechádzka... Do toho všetkého sme doma pridávali nástroje, no niekedy to bolo aj naopak.
Vybrali sme pätnásť stôp, ktoré spolu tvoria soundtrack ku Vrábľom. Akoby zneli, keby neboli mesto ale album? Aký zvuk by charakterizoval tunajšiu mentalitu? Sú Vráble ako z rozprávky Šmolkovia? Zdochol tu hipster, no v nás ešte je. Dúfame, že tento koncept bude pochopený a že sa vám album bude páčiť tak, jak nám.

Maťo a Natália

 

Funeral Band

Funeral band založili začiatkom roku 2016 Miroslav Tóth a bubeník Gergely Kovács. Vytvorili žáner smútočného free, ktorý sa abstraktne pohráva s alúziami na historicky poletujúce smútočné melódie. Amalgán Tóthovým piesní sú zmesou vplyvov vojenskej a zádumšnej hudby z prostredia strednej Európy. Funeral band po množstve koncertov hráva v stabilnej zostave kvarteta so saxofonistom Kováts Gergom, kontrabasistom Ájtai Pétrom, prípadne s trúbkarom Ádámom Meggyeosom.